![]() |
|
Instrukcja warunkowa ifif (warunek) instrukcja1 else instrukcja2Instrukcja warunkowa if sprawdza warunek znajdujący się w nawiasie, jeżeli jest prawdziwy, wykonywana jest instrukcja1, jeżeli jest fałszywy, wykonywana jest instrukcja2. Jeżeli przy spełnionym (lub nie) warunku ma być wykonane kilka instrukcji, należy umieścić je w nawiasach klamrowych. Oto przykład wykorzystania if: ![]() Warunek bycia palimdromem (wyraz czytany od lewej strony do prawej i od prawej do lewej jest identyczny) jest sprawdzany w pętli while. Na początku pierwsza i ostatnia literka, potem druga i przedostatnia. Jeżeli sprawdzanie się powiedzie, to wartość zmiennej "lewy" będzie większa lub równa od wartości zmiennej "prawy". Będzie spełniony warunek w nawiasie w instrukcji if: lewy>=prawy A oto wynik działania programu, jeżeli użytkownik wpisze wyraz : kajak ![]() Uwagi:
Zadanie 1. Napisz program, który będzie sprawdzał, czy wprowadzona z klawiatury liczba całkowita jest liczbą parzystą, czy nieparzystą. Zadanie 2. Napisz program sprawdzający warunki trójkąta, tzn. czy wprowadzone trzy liczby całkowite mogą być długościami boków trójkąta. Instrukcja warunkowa switch-caseA oto program, który po wpisaniu liczby zdobytych na sprawdzianie punktów wyświetla odpowiednią ocenę(skala, jak na studiach, nie ma jedynek i szóstek), wg następujących kryteriów:
![]() A oto wynik działania programu dla 89 punktów: ![]() Na początku sprawdzana jest wartość wyrażenia w nawiasie po słowie kluczowym switch. Jeżeli wartość odpowiada którejś z wartości przypadku case, wykonanie programu przechodzi do tego właśnie przypadku. Wykonywanie instrukcji jest kontynuowane do momentu napotkania instrukcji break. Jeżeli wartość wyrażenia nie odpowiada żadnej z wartości przypadków case, wykonanie przechodzi do przypadku default. Zadanie 3. Napisz program, który wyświetli prośbę o podanie liczby i zależnie od wybranej opcji obliczy jej sinus, cosinus, kwadrat lub pierwiastek. Użyj funkcji sin(), cos(), sqrt() z biblioteki math.h, należy dopisać: #include<math.h>. |